FANDOM

Calisota, Disneys verden. Rediger

Calisota er delstaten som holder på alle karakterene du kjenner og gleder deg over. Navnet og staten er fiktivt..desverre og består av ordene California og Minnesota, to delstater i Amarika. Hvis vi skulle lokalisert den fiktive delstaten på et virkelig sted på kloden ville det blitt 50% californias område og 50% Dallas område. Dette stemmer med Andeby, den største byen i Calisotas historie, at Francis Drake ankom Andebyfortet som igjen ble gitt til Kornelius Kvakk, amerikansk bonde. Dette er selvfølgelig også fiktiv historie men noen biter stemmer med virkeligheten. Francis bygde nemlig et fort der pengebingen ville ha stått den dag i dag.

Geografi Rediger

Dr map

Calisota sett fra tegner Don Rosas øyne.

Ved siden av følger et kart av Calisota. Dette kartet har du kanskje sett før, dette skyldes at det eksisterer svært få ekte kart av Calisota, faktisk bare to. Begge fra tegner Don Rosa, tegneren er jo kjent for å "ta opp de gamle tradisjonene" da. Delstaten har mest lavland siden Calisota er et tidligere, og fortsatt bondeland. Det som omringer Andeby er lavland men bak pengebingen i retning Nordøst er det en liten fjellkjede med det nærmeste og værste fjellet, "djeveltind". Dette fjellet klatret Skrue og Donald opp i en konkurranse om hvem som var sterkest av dem i en gammel historie fra 50 tallet. Rundt Gåseby er det mer hardbarket landskap. Kan minne mye om Danmark, men litt røffere. I Museby er det enorme fjell og voldsomt landskap og vakre daler. Byen er kjent for sine fjelltopper og sitt observatorie, noe som hele tiden henviser til høyden rundt byen. Andeby huser den største og mulig den eneste fjorden i delstaten.

Tilfeldig wiki